Köpråd: Bildskärm för garaget (budget)

Permalänk

Köpråd: Bildskärm för garaget (budget)

Hejsan,

Jag är på jakt efter något lite annorlunda.
Tänkte rigga en skärm i garaget för att kolla på film/serier/sport när jag sitter och cyklar.
Dvs snabb responstid etc är helt överflödigt. Behöver bara en helt OK bild.
Storleksmässigt tänker jag att 32-40 tum räcker gott. Vill inte ha större.
Tanken är sen att plugga in en chromecast och köra all media genom den.

Budget? Max 5 000 kr bara måste gå.
Föreställer mig att en hederlig LED-skärm räcker gott. Dvs QLED, OLED behövs inte.

Jag har t.ex. tittat på:
LG 32'' LQ63 Full HD
Philips 32'' LED HD TV

Har ni några bra förslag?
Kanske borde jag titta mer på vanliga bildskärmar?

Tacksam för hjälp!

Uppdatering: Jag kikar just nu på Andersson 32'' LED-TV. Tänker att den har OK specifikationer och de funktioner som jag behöver. Har ingen erfarenhet av Andersson, men förstått att det är NetonNet's budgetmärke som de pumpat ut i flera år. Verkar av allt att döma göra OK TV-apparater.

Sista fundering: Bör jag istället gå för en vanlig bildskärm, typ denna?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjoern_87:

Jag är på jakt efter något lite annorlunda.
Tänkte rigga en skärm i garaget för att kolla på film/serier/sport när jag sitter och cyklar.
Dvs snabb responstid etc är helt överflödigt. Behöver bara en helt OK bild.
Storleksmässigt tänker jag att 32-40 tum räcker gott. Vill inte ha större.
Tanken är sen att plugga in en chromecast och köra all media genom den.

Budget? Max 5 000 kr bara måste gå.
Föreställer mig att en hederlig LED-skärm räcker gott. Dvs QLED, OLED behövs inte.

Alla dessa är LED (så som förkortningen avslöjar QLED, OLED etc) men jag förstår att du menar en LCD-TV (som har LED som belysning) vilket också är underförstått för den storleken och den prisklassen. Du kan inte välja något annat än helt vanlig LCD med dina krav.

Du är inne på nivån av att vad som helst fungerar. Finns ingen 32-tums TV som extra bra eller extra särskilt inom budget och utifrån dina krav. Den distinktionen med TV-apparater kommer först när du kliver upp mot 55 och 65 tum samt dubblar eller helst tripplar din budget. Då kan man börja välja TV utifrån deras egenskaper.

Vanliga skrivbordsbildskärmar skulle också kunna fungera för ändamålet och kan ju ha annan användning också. Däremot är en 21:9 ultrawide inget vidare om du ska hålla dig till TV/film/videokonsumtion. Dess 34-tum är är 27-tum i 16:9. Ja, om du nu inte gillar att bilden blir utdragen.

Permalänk
Medlem

Skulle något begagnat fungera? Verkar finnas massor av gamla TV apparater med den storleken som folk i princip skänker bort.

Permalänk
Medlem

5-800kr på blocket och du har en duglig tv för garaget!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alla dessa är LED (så som förkortningen avslöjar QLED, OLED etc) men jag förstår att du menar en LCD-TV (som har LED som belysning) vilket också är underförstått för den storleken och den prisklassen. Du kan inte välja något annat än helt vanlig LCD med dina krav.

Du är inne på nivån av att vad som helst fungerar. Finns ingen 32-tums TV som extra bra eller extra särskilt inom budget och utifrån dina krav. Den distinktionen med TV-apparater kommer först när du kliver upp mot 55 och 65 tum samt dubblar eller helst tripplar din budget. Då kan man börja välja TV utifrån deras egenskaper.

Vanliga skrivbordsbildskärmar skulle också kunna fungera för ändamålet och kan ju ha annan användning också. Däremot är en 21:9 ultrawide inget vidare om du ska hålla dig till TV/film/videokonsumtion. Dess 34-tum är är 27-tum i 16:9. Ja, om du nu inte gillar att bilden blir utdragen.

Tack för bra svar! Tack också för förtydligandet av LED/LCD

Det jag tar med mig från detta är att
1. Alla LCD-apparater med rimliga specs bör vara OK i denna prisklass. Tänker bara undvika vissa tillverkare
2. Jag bör kika på begagnade skärmar. Ogillar dock att köpa elektronik begagnat. Blir ofta knas

Det är nu väldigt troligt att det blir någon av dessa tre:
Andersson 32''
Toshiba 32''
Philips 32''

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bjoern_87: Andersson är byggd av Vestel, Toshiba är troligtvis Hisense-byggd och Philipsen lär vara byggd av någondera eller TCL.

Permalänk
Medlem

Hade nog utan tvekan gått på något i stil med denna
https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/tcl-43p635/1032265.91...

Sure är 43" men google tv inbyggt så du slipper chromecast och har allt du kan tänkas önska dig inbyggt i tvn, kör själv med en 65" billigare TCL tv och är grymt nöjd för ynka 6500 kr!

Alternativt kolla begagnat, går ofta att hitta en fullt fungerande TV i utbyte mot ett paket kaffe eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma setup som dig (fast det står ett löpband istället för en cykel framför TVn ). Köpte en begagnad 32" för 500 spänn. Funkar helt utmärkt. Jag hade sannolikt inte märkt någon som helst skillnad om jag lade ett par tusen på en ny budget TV. Resonerar att jag kan köpa rejält många "dåliga" begagnade apparater innan jag är uppe i kostnaden för en ny. Om nu mot all förmodan en begagnad skulle krångla (vilket jag aldrig varit med om).

Permalänk

Tack för bra svar! Det är nog rätt väg att gå. Håller lite span på Blocket (inte jättemkt omsättning där jag bor), annars blir det något av ovan nämnda alternativ.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T